Skip to main content

Produk White Rabbit Creamy Candy disah positif melamin

KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan hari ini mengarahkan semua rangkaian produk White Rabbit Creamer Candy dan Ego White Rabbit Creamy Candy ditarik balik dari pasaran serta dimusnahkan setelah dianalisis positif mengandungi melamin.

Menterinya, Datuk Liow Tiong Lai, berkata keputusan itu dibuat berdasarkan ujian yang dilakukan makmal kesihatan kementerian yang mendapati produk itu mengandungi melamin melebihi standard iaitu 135 bahagian per sejuta.

“Jadi kementerian mengeluarkan arahan serta-merta bagi mana-mana pasar raya untuk menarik balik produk yang tercemar itu daripada rak-rak di pasar raya mereka sebagai langkah keselamatan dalam melindungi pengguna.

“Kementerian juga telah mengeluarkan arahan kepada Jabatan Kesihatan negeri untuk memusnahkan produk berkenaan. Kegagalan berbuat demikian, pengusaha boleh dikenakan tindakan di bawah Akta Makanan 1983,” katanya kepada pemberita selepas melawat Makmal Kesihatan Awam Sungai Buluh, dekat sini, hari ini.

Liow berkata setiap produk yang dihantar ke makmal untuk dianalisis akan mengambil masa dua hari untuk diuji kandungan melamin.

Beliau berkata bermula 15 September lalu sehingga kini, 64 sampel makanan sudah dianalisis kandungan melamin bagi tujuan penguatkuasaan dan pemantauan yang dijalankan Makmal Jabatan Kimia, Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi, serta Makmal Kesihatan Awam Kebangsaan (MKAK), Kementerian Kesihatan.

Jumlah penyitaan produk makanan yang disyaki mengandungi melamin di pasaran tempatan di seluruh negara pula ialah 2,719 yang terdiri daripada 775 produk makanan.

Beliau berkata kementerian juga telah meminta kerjasama Pusat Kawalan Doping Universiti Sains Malaysia (USM) dan Universiti Malaya (UM) dan bercadang menambah dua lagi makmal di Johor Baharu serta Kota Kinabalu secepat mungkin bagi membantu mempercepatkan analisis dilakukan.

Sementara itu, Liow berkata hasil ujian terhadap produk ’Cheese Packet’ yang diperbuat daripada creamer dan cheese powder yang diimport dari New Zealand mendapati ia bebas daripada melamin.

Mengenai laporan beberapa media di Republik Korea terhadap kemungkinan sayuran serta buah-buahan dalam pasaran yang diimport daripada China mengandungi melamin, Liow berkata produk berkenaan masih dalam peringkat pemeriksaan tahap empat dan kementerian tetap memantau kemasukan semua hasil pertanian dari China.

Sementara itu, 64 produk makanan yang dianalisis dan didapati mematuhi standard bagi melamin termasuklah Chocolate Coated Wafer (Passion), Oreo White Chocolate Wafer Stick (Kraft), Mini Cornetto Chocomint dan Tiramisu Flavoured (Wall’S), Moo Soft Cookie Sandwich (Wall’s), Susu Tepung 123 Honey (Dutch Lady), Susu Berperisa Strawberi (Dutch Lady).

Baby Bites Carrot (Take One), Mini Poppers Strawberry and Vanilla Flavoured (Wall’s), Susu Tepung Penuh Krim (Dailylac), Yogurt Jelly (Strong), Milk Chocolate (M&M), Candy (Kong Chui), Menthos Yogurt dan Chocolate Eggs Rolls (Tongxi Foods). - Bernama

Comments

tajudin said…
kecik-kecik dulu, bende ni lah yang banyak budak kampung nyonyot...habis kita bang oiiii
azman salleh said…
din... anak aku juga suka makan benda ni..nayalah... nenek dia rajin beli tu....

Popular posts from this blog

Hyundai starex

PEMOTORAN Kebebasan ruang kargo Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN ahmadsyukran.zainuddin@kosmo.com.my Juga dikenali sebagai model H1 dan H200, kenderaan dengan kapasiti 11 orang tempat duduk ini sesuai untuk pelbagai aktiviti. SEJAK konsep kenderaan untuk pengangkutan penumpang atau barangan iaitu van beralih kepada MPV (kenderaan pelbagai guna), kita seakan-akan sudah lupa dengan kelebihan sebuah van. MPV mampu menyediakan tahap ergonomik dan pemanduan lebih selesa seakan-akan sebuah sedan. Namun ia masih belum berupaya menyediakan ruang yang luas untuk mengisi ramai penumpang. Lagi pun, tidak ramai antara kita yang mampu mengeluarkan sejumlah wang yang banyak untuk membeli model-model MPV besar dan premium seperti Toyota Alphard, Estima atau Nissan Elgrand. Menyedari wujudnya permintaan tersebut, Hyundai-Sime Darby Motors Sdn. Bhd. (HSDM) memperkenalkan model yang dikenali sebagai Hyundai Starex. Dengan kapasiti 11 tempat duduk, ia menjadi model MPV atau mini van bersaiz penuh paling mamp

SPM 2011: 1,609 pelajar dapat 9 A+ hingga 12 A+ ditawar bursary

Azman Salleh SPM 2011: 1,609 pelajar dapat 9 A+ hingga 12 A+ ditawar bursary 10 April 2012 KUALA LUMPUR - Semua 1,609 pelajar yang memperoleh keputusan cemerlang 9 A+ hingga 12 A+ dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2011 ditawarkan "bursary" (bantuan kewangan pengajian) secara automatik untuk mengikuti pengajian di peringkat persediaan atau prauniversiti dalam negara. Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, bantuan kewangan itu disediakan Kementerian Pelajaran untuk pengajian di peringkat prauniversiti sebelum pelajar melanjutkan pengajian peringkat Ijazah Pertama di universiti dalam atau luar negara. Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, berkata tawaran bantuan kewangan pengajian kepada 1,020 pelajar yang memperoleh 9A+, 492 pelajar 10A+, 90 pelajar 11 A+ dan tujuh pelajar 12 A+ adalah secara automatik tanpa mengira etnik, kaum, keturunan dan latar belakang itu adalah tanda keprihatinan kerajaan mengiktiraf kecemerlangan pelajar berkenaan. "K

Inti pati pengumuman Perdana Menteri untuk penjawat awam

PUTRJAYA 8 Mac – Berikut inti pati pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika perhimpunan khas bersama penjawat awam di Dewan Perdana Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), hari ini. * Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dibatalkan dan mengekalkan Skim Saraan Malaysia (SSM) yang ditambah baik. * Penubuhan sebuah suruhanjaya untuk mengkaji secara komprehensif sistem saraan bagi penjawat awam pada masa depan. * Pelarasan gaji sebanyak 13 peratus bagi Kumpulan Pengurusan dan Professional dan Kumpulan Pelaksana dari Gred 1 hingga Gred 54 iaitu bagi Kumpulan Gred Utama C,B,A (sembilan peratus), Gred Turus 3 dan 2 (lapan peratus) dan Gred Turus Satu dan Ketua Setiausaha Negara (tujuh peratus). * Jadual gaji matriks diubah suai kepada gaji minimum-maksimum dengan kadar kenaikan RM80-RM320 bagi Gred 1-54 manakala gred bagi Jusa kekal mengikut kenaikan tahunan SSM. * Elaun Bantuan Sara Hidup (COLA) dinaikkan kepada RM250 sebulan dari RM200 bagi kawasan B m