Skip to main content

Dasar 40:60 pelajar sastera-sains belum tercapai

KUALA LUMPUR 26 Mac - Dasar 40:60 bagi pelajar sastera-sains masih belum tercapai walaupun selepas 42 tahun pelaksanaannya.

Pengerusi Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid berkata, penglibatan para pelajar dalam bidang sains dan teknologi masih kurang, berbanding jumlah mereka yang menuntut di institut pengajian tinggi awam (IPTA).

''Laporan Petunjuk Sains dan Teknologi Malaysia 2004 menunjukkan graduan sains dan teknologi yang dihasilkan oleh IPTA hanyalah 32.4 peratus berbanding keperluan 60 peratus dalam bidang ini,'' katanya ketika berucap pada majlis perasmian seminar Sains Yang Menarik di sini baru-baru ini.

Menurutnya, penglibatan dan pencapaian pelajar dalam bidang sains dan teknologi di negara ini juga masih belum berada pada tahap yang membanggakan.

Malah, beliau berkata, kefahaman dan keupayaan masyarakat terhadap bidang berkenaan juga masih jauh ketinggalan.

Turut hadir Ketua Pengarah IKIM, Datuk Dr. Syed Ali Tawfik Al-Attas.

Tambah beliau, para penyelidik dalam bidang sains di Malaysia juga masih terlalu rendah dan nisbah penyelidik dalam 10,000 penduduk negara ini hanyalah 0.3 peratus.

''Perbezaan peratusan ini amat ketara berbanding 15-18 peratus penyelidik di Perancis dan Jerman Timur serta antara 28-30 peratus di Jepun dan Amerika Syarikat,'' ujarnya.

Selain itu, Ahmad Sarji berkata, kurangnya kefahaman masyarakat dalam bidang sains menimbulkan banyak salah faham dalam bidang tersebut.

''Ibu bapa dan pelajar beranggapan bahawa bidang atau mata pelajaran Sains adalah 'sukar'.

''Laporan Kajian Kesedaran Awam terhadap Sains dan Teknologi 2004 menunjukkan 42.3 peratus rakyat Malaysia berpendapat mata pelajaran sains merupakan satu mata pelajaran yang sukar,'' katanya.

Sehubungan itu, beliau berkata, tenaga pengajar hendaklah mencari formula bagaimana mewujudkan 'the scientific mind' di kalangan pelajar.

Sementara itu, Syed Ali dalam ucap utamanya pada majlis itu berkata, universiti kini tidak lagi dilihat sebagai sebahagian daripada pendidikan secara menyeluruh tetapi sekadar lubuk latihan bagi pengamal sains.

''Kebanyakan penuntut yang ada bukan lagi untuk memperoleh pemikiran saintifik zaman ini, tetapi beranggapan memiliki ilmu sains tersebut akan memberikan mereka pekerjaan yang baik,'' ujarnya

Comments

Popular posts from this blog

Hyundai starex

PEMOTORAN Kebebasan ruang kargo Oleh AHMAD SYUKRAN ZAINUDDIN ahmadsyukran.zainuddin@kosmo.com.my Juga dikenali sebagai model H1 dan H200, kenderaan dengan kapasiti 11 orang tempat duduk ini sesuai untuk pelbagai aktiviti. SEJAK konsep kenderaan untuk pengangkutan penumpang atau barangan iaitu van beralih kepada MPV (kenderaan pelbagai guna), kita seakan-akan sudah lupa dengan kelebihan sebuah van. MPV mampu menyediakan tahap ergonomik dan pemanduan lebih selesa seakan-akan sebuah sedan. Namun ia masih belum berupaya menyediakan ruang yang luas untuk mengisi ramai penumpang. Lagi pun, tidak ramai antara kita yang mampu mengeluarkan sejumlah wang yang banyak untuk membeli model-model MPV besar dan premium seperti Toyota Alphard, Estima atau Nissan Elgrand. Menyedari wujudnya permintaan tersebut, Hyundai-Sime Darby Motors Sdn. Bhd. (HSDM) memperkenalkan model yang dikenali sebagai Hyundai Starex. Dengan kapasiti 11 tempat duduk, ia menjadi model MPV atau mini van bersaiz penuh paling mamp

SPM 2011: 1,609 pelajar dapat 9 A+ hingga 12 A+ ditawar bursary

Azman Salleh SPM 2011: 1,609 pelajar dapat 9 A+ hingga 12 A+ ditawar bursary 10 April 2012 KUALA LUMPUR - Semua 1,609 pelajar yang memperoleh keputusan cemerlang 9 A+ hingga 12 A+ dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2011 ditawarkan "bursary" (bantuan kewangan pengajian) secara automatik untuk mengikuti pengajian di peringkat persediaan atau prauniversiti dalam negara. Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, bantuan kewangan itu disediakan Kementerian Pelajaran untuk pengajian di peringkat prauniversiti sebelum pelajar melanjutkan pengajian peringkat Ijazah Pertama di universiti dalam atau luar negara. Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, berkata tawaran bantuan kewangan pengajian kepada 1,020 pelajar yang memperoleh 9A+, 492 pelajar 10A+, 90 pelajar 11 A+ dan tujuh pelajar 12 A+ adalah secara automatik tanpa mengira etnik, kaum, keturunan dan latar belakang itu adalah tanda keprihatinan kerajaan mengiktiraf kecemerlangan pelajar berkenaan. "K

Inti pati pengumuman Perdana Menteri untuk penjawat awam

PUTRJAYA 8 Mac – Berikut inti pati pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika perhimpunan khas bersama penjawat awam di Dewan Perdana Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), hari ini. * Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) dibatalkan dan mengekalkan Skim Saraan Malaysia (SSM) yang ditambah baik. * Penubuhan sebuah suruhanjaya untuk mengkaji secara komprehensif sistem saraan bagi penjawat awam pada masa depan. * Pelarasan gaji sebanyak 13 peratus bagi Kumpulan Pengurusan dan Professional dan Kumpulan Pelaksana dari Gred 1 hingga Gred 54 iaitu bagi Kumpulan Gred Utama C,B,A (sembilan peratus), Gred Turus 3 dan 2 (lapan peratus) dan Gred Turus Satu dan Ketua Setiausaha Negara (tujuh peratus). * Jadual gaji matriks diubah suai kepada gaji minimum-maksimum dengan kadar kenaikan RM80-RM320 bagi Gred 1-54 manakala gred bagi Jusa kekal mengikut kenaikan tahunan SSM. * Elaun Bantuan Sara Hidup (COLA) dinaikkan kepada RM250 sebulan dari RM200 bagi kawasan B m